lördag 15 oktober 2016

Dag. 10-11 Mikumi


Dag 10. Onsdag 12 oktober

Dagen startar med spansk omelett och rostat bröd på Morio Motel.
Det är som en svensk sommardag om jag jämför temperaturen och klockan är inte ens 7 ännu.

Vägen vi åker till skolan kantas av Heavy Trucks på väg till och från hamnen i
Dar es Salaam. En del ska vidare till Zambia och andra till Sydafrika eller Mocambique.
Under natten övernattar de här i Mikumi för att inte riskera rån och överfall eller att köra
över bergen i mörkret. Det är inte heller tillrådligt att köra genom Nationalparken under natten,
med tanke på de vilda djuren. Det är verkligen fullt av lastbilar här när skymningen faller.
De har också en kontrollplats för vägning här samt trafikpoliser på plats för att stävja
smuggling av olika slag.
Ett besök här vore mindre lämpligt för en svensk besökare, så jag nöjer mig med att ta
kort från bilen.


Den här morgonen ska jag och Mario få träffa skolans alla elever, ca 600 st, vid deras morgonsamling
samt även presentera oss för dem och för alla lärare. De startar med att sjunga sin nationalsång.



På skolan följer jag med på en lektion som James har med sina mekanikerelever.

 
Det handlar om  genus och likheter och skillnader mellan könen.
Mr James Head of Section and Teacher of Mecanics.
Han talar om att tiderna förändras och att det är mycket viktigt med utbildning för alla,
både flickor och pojkar.
Han ber också mig berätta för eleverna hur det är i Sverige och det gör jag gärna.
Jag talar om att alla har rätt att gå i skolan oavsett kön samt att var och en kan välja det yrke
som var och en är intresserad av.
Vårt utbildningssystem har flera likheter men också många skillnader. Det som skiljer mest är
kanske sättet att se på kvinnors rättigheter, även om många har bra utbildning och arbetar
som t.ex. lärare.


Lektionen avslutas med att de får ställa frågor. Naturligtvis får jag frågor som rör kvinnliga chaufförer, vilket knappt inte förekommer i Tanzania. Jag är inte bara vit utan också med en helt otraditionell bakgrund, enligt deras sätt att se det. De frågar också om vädret i Sverige och
om mina intressen och om jag har någon familj. Sen blir det fotografering innan det är dags för the.

De här små liven bor också på skolan!
 
Tea-time i lärarrummet - det serveras Chai-tea

Rewina teacher of Food and Production och Mario i samspråk.


Kockens signatur på Mashed potatoes och en av rissorterna på
hotellets restaurang som skolan driver.
Jag besöker lite olika delar av skolan efter att vi fikat.

Skolans kraftkälla för strömförsörjning

En av eleverna (tjejen i ljusblått) som går andra året på mekanikerprogrammet
beskriver dieselmotorns uppbyggnad för kortkurseleverna.

Klädsömnad


Fittering and Mechanics

Plåtport som eleverna tillverkat.


Charles beskriver kylsystemets uppbyggnad och funktion
Lektionspassen är långa och det ges inte så mycket tillfälle för eleverna att delta aktivt. Genomgångarna är grundliga och går i ett rasande tempo.
Lektionen avslutas med en teoretisk genomgång av grunderna för deras första körpass
som blir imorgon kl. 9.00
 
 
Under dagen har jag också intervjuat två av lärarna för att få veta mer om deras bakgrund
för att bli yrkeslärare. 

Sammanställning av elevnärvaron sker manuellt vid skolans administration.

Irland byggde skolan och skänkte den sedan 1987
Chris, teacher of ICT, and his cousin, takes us for a walk in the village,
before the sun goes down





 

Det har återigen varit en annorlunda och händelserik dag. Summeringen får jag antagligen
göra på hemmaplan, när jag landat lite. Upplevelsen är både omtumlande och ansträngande.
Språket är en svårighet då inte alla lärare talar engelska, min egen nivå är inte heller tillräcklig
emellanåt plus alla intryck, i kombination med denna hetta!
Det var väldigt trevligt att få se lite av det verkliga Tanzania, som Chris och hans kusin polisen uttryckte det.


Kvällen sänker sig över Morio Motel & Campsuite



Dag 11. Torsdag 13 oktober

Idag ska vi ses för en praktisk körövning. Charles börjar med att visa var eleverna kan hitta
de system som genomgången handlade om igår.
 
Däck

Öppna motorhuven
Batteri och kylsystem

Körpass 1: Grunder
Körställning, reglage, dragläge och styrning, körning mellan
hinder på körplanen



Det gick alldeles utmärkt under dagen, jag åkte minst 40 varv med de 16 eleverna
Temperaturen var nog lika hög i bilen som utanför och som avslutning fick jag äran att
köra upp Hiluxen till skolbyggnaden igen.
Tänk på att jag är gammal postare, så högerstyrt och manuellt är ju inget nytt, men
vänstertrafik är ju inte så ofta jag kör. Det gick bra tyckte Charles ;))


Transport av ris, skulle jag tro i alla fall 
Dagen avslutas med att vi blir bjudna på middag hos Rewina. Traditionellt Tanzaniskt kök som hennes tonårsbarn lagat, innan hon kom hem.




Jag och Rewina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar