torsdag 20 oktober 2016

Dag 18. VETA Kihonda Dag 4.

Torsdag 20 oktober

Vi hann nästan inte med vår frukost i morse, då tiden gick åt till att hälsa på en klan.


Snacka om morgonshow!!



Här blir det trångt emellanåt, då utmärkning för begränsad höjd och bredd saknas.

Frukt och grönt som ska säljas under dagen.
Transporterna sker helt utan att påverka vår miljö.



Det händer saker hela tiden, det blev visst lite trångt där!

Idag ska jag prata om Sparsam körning, or Economic driving. Läraren William
undrade om jag hade möjlighet, så jag letade upp material till detta tidigt i morse,
då nätet inte är så belastat. Jag hade också nytta av YKB-materialet som jag hade
som grund.
Varför Sparsam körning och Hur gör man? Eleverna är nu lite mer vana att även jag
står framför klassen. Där orden inte räcker till får jag hjälp av William eller Christopher
att översätta till swahili (!).

 
Jag får svar från flera av eleverna om hur vår miljö påverkas av transporterna i
stort, men även av industriernas del i det hela.
Eleverna har kunskap om däckens betydelse, att bränsleekonomin blir bättre och
att motorn skonas genom regelbunden service. När vi pratar om bränsleekonomin
så ger jag dem i uppgift att räkna ut hur stor besparingen blir i Tanzaniska shilling
(TZS) om bränsleförbrukningen minskas genom Sparsam körning.
Lektionen pågår kl. 9.30-10.30 Rast med Chai-tea, sen lektion kl. 11.00-12.00
Vanligtvis hade det varit lektion till kl. 13.00 el. 14.00, men jag vill hinna prata med
lärarna också, innan jag blir hämtad.
 
Jag avslutar med en Bulkbil såklart!
Därefter blir jag avtackad på ett tradionellt vis genom en ramsa.




William och Christopher i nya t-shirtar från Scania :-)
Det har varit givande dagar ute på VETA Kihonda och jag hoppas att ett samarbete med en digital plattform kan hjälpa dem i deras fortsatta arbete.
Läromedel existerar knappt. Det är mycket äldre material som behöver uppdateras.
Fordonen är av äldre årsmodeller -92-94 och när eleverna ska ut i yrkeslivet är de dåligt uppdaterade på modernare teknik, i de nyare fordonen.
Bussen, som är relativt ny, är kinesisk vilket försvårar utbildningen då dokumentation saknas eller är på kinesiska.
SIDA var till hjälp vid starten av skolan, men nu behövs definitivt mer stöttning.
Det som är så spännande är att upplägget är gjort enligt svenska kursplaner, så likheterna finns fortfarande i deras kurser.
 
 
 

 
Den här resan är spännande på flera sätt. Dels får jag möjligheten att se hur skolan
fungerar i Tanzania och träffar elever och kollegor på platser där det är jag som är
avvikande, på många sätt. Jag är kvinna och vit, med en yrkesbakgrund som krockar
med den traditionella synen på kvinnans roll i det tanzaniska samhället.
Det som är så fantastiskt är att tacka vare lärarnas öppna attityd så ger de förklaringar
till detta, som ger acceptans hos eleverna och vi kan mötas i diskussioner och jag
känner en stor delaktighet i gruppen, både som lärare och kollega.
Det är med en känsla av tacksamhet jag lämnar VETA Kihonda och hoppas kunna
hålla kontakten med skolan, för att kunna bidra med något även i framtiden.


 Veronica i skolans foajé
 
Dags för mat igen hos Scisco. Det smakar bra som vanligt såklart!
Himlen ändrar utseende idag. Inom två veckor är förmodligen
regnperioden här. Träden kommer grönska igen och blomningen explodera.
Det är synd att jag inte hinner få se detta, men samtidigt kan möjligheten att
ta sig runt på vägarna bli en stor svårighet.
 
Efter middagen blir det tid för lite avkoppling vid poolen inför vår sista dag i Morogoro. 
Förutom att försöka hinna uppdatera bloggen, så hinner vi träffa nya gäster med
andra intressanta anledningar att besöka Morogoro.

Våra bordsgrannar idag kommer från San Fransisco och gör en dokumentärfilm om
Landmine Sniffing Rats. De har varit i Angola för att filma råttornas arbete på ett minfält.
Här i Morogoro följer de råttorna och deras träning på Apopo, som jag skrivit om tidigare. Samtalsämnet är givet och vi får veta att deras nästa ställe att följa råttorna i arbete blir i
Mocambique under helgen. Dela gärna informationen om www.apopo.org



Nästa år kommer Victor och Taylors film ha premiär den 4 april 2017 på GoPro for a Cause. (gopro.com) Jag kommer följa deras arbete med spänning!

Tiden går fort som vanligt och vi behöver påbörja packningen, för det är inte så mycket
tid kvar nu.
Imorgon är det sista dagen på MVTTC i Morogoro och jag har då gjort tre arbetsveckor
här, med otroligt många intryck att bearbeta när jag kommer hem.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar